čtvrtek 17. března 2016

Báječná brokolice v omáčce Mornay



Brokolici jsem se "naučila jíst" díky holandské omáčce. Iracionálně jsem k brokolici cítila nedůvěru, ale v jakési jihočeské restauraci během naší cyklo-dovolené byla vařená brokolice přílohou menu, na které jsem měla strašlivou chuť, a tak se můj přítel zeptal kuchaře, zda by mi k brokolici nemohl připravit holandskou omáčku. Hodně holandské omáčky, dodal. Byl to od něj nejspíš projev čisté lásky a gurmánských (v tomto případě encyklopedických) znalostí, neboť sám v souvislosti s brokolicí zásadně citoval Homera Simpsona a považoval brokolici za zeleného zabijáka (což mi v danou chvíli taktně zamlčel). A kuchař mohl. Od té doby bych se po brokolici (i po holandské omáčce) utloukla. 

Dneska tady ale máte jiný "brokolicový" recept, tentokrát z francouzské kuchyně. Nicméně je stejně báječný!

Co budete potřebovat (na 4 porce):
  • středně velkou brokolici
  • sůl
  • máslo na vymazání formy


Na omáčku Mornay:
  • 20 g másla
  • 20 g hladké mouky
  • 250 ml mléka
  • 2 polévkové lžíce smetany
  • žloutek
  • cca 50 g sýra gruyére
  • sůl
  • pepř



Brokolici dejte do osolené vroucí vody a nechte krátce povařit, stačí 5 minut. Poté ji slijte a propláchněte pod studenou vodou. Zachová si tak svoji svěží zelenou barvu.

Nyní si připravte omáčku Mornay. Začněte bešamelem. V kastrůlku nechte rozehřát máslo, přidejte hladkou mouku a za stálého míchání udělejte světlou jíšku. Přidejte mléko, sůl a pepř. Opět důkladně promíchejte, aby bešamel získal hladkou konzistenci, a poté za stálého míchání přidejte sýr, zmírněte plamen a počkejte, až se všechen gruyére roztaví. 

Omáčku stáhněte z plotny a přilijte žloutek rozkvedlaný se smetanou. Znovu vraťte na plotnu a zahřejte přesně k bodu varu. Poté omáčku odstavte z plotny. Tady mám dvě poznámky: 

1. omáčka by měla mít hustou, krémovou konzistenci, měla by se lehce táhnout

2. nenechte se v tomto výjimečném případě strhnout a rozhodně nenahrazujte mléko smetanou!!! Po zapečení by byl výsledek k nesnesení tučný a těžký. A věřte mi, že když to říkám já, která na hustou smetanu a poctivé máslo obvykle nedám dopustit, tak je to pravda pravdoucí. 

Zapékací mísu (nebo 4 menší misky, pokud chcete mít každou porci oddělenou) vymažte máslem, vložte do ní brokolici a zalijte omáčkou Mornay. Na povrchu okořeňte mletým pepřem. A dejte zapéct asi na 15 minut do trouby předehřáté na cca 200°C.


Zapečenou brokolici podávejte horkou společně s opečenou bagetou nebo s na sucho opečenými kostičkami housky.

Dobrou chuť a báječný den!

Žádné komentáře:

Okomentovat