středa 10. prosince 2014

Katčin báječný koňak vaječný


Domácí vaječný koňak k našim vánočním svátkům neodmyslitelně patří. Z dob svého dětství si pamatuju, že babička Dáša neříkala vajčný koňak, ale eier punč, znělo to tak... tak... exoticky a já vždycky škemrala, že bych taky chtěla ochutnat. Babička Dáša to s dětmi uměla náramně, nechávala proto stranou trochu základu před dolitím alkoholu a já pak obřadně upíjela "úplně stejný punč pro dospělé, takže jen kapičku, Katuško!" 



Naše novodobá vánoční tradice spojená s vaječným koňakem vznikla před pár lety, kdy se u mě v kuchyni sešlo 23. prosince několik přátel mojí čerstvě dospělé dcery. Pro mě trochu překvapivě nezamířili do dceřina pokoje, ale do kuchyně. Ráda si myslím, že je přivábily všechny ty libé vánoční vůně! A zatímco jsem dokončovala přípravy na štědrovečerní menu následující den, na stůl jsem postavila láhev vaječného koňaku. "Děti" se skvěle zhostily úkolu poskládat mi z ubrousků origami ve tvaru ryb, aby štědrovečerní tabule byla dokonalá. A tak jsme tam seděli, poslouchali koledy, koštovali cukroví, bramborový salát jedli polévkovou lžící rovnou z obřího hrnce, popíjeli eier punč, povídali si a bylo nám všem tak nějak vánočně lehce. Od té doby se scenář v předvečer Štědrého dne opakuje a věřte mi, kdyby 23. prosince u našich dveří nikdo nezazvonil, nebyly by to ty pravé Vánoce!



Co budete potřebovat:
  • 400 ml rumu
  • 200g třtinového cukru
  • 5 vaječných žloutků
  • 250ml kondenzovaného mléka Tatra
  • 250 ml slazeného kondenzovaného mléka Salka
  • špetku vanilky z cca 1/2 vanilkového lusku 

Utřete žloutky s cukrem do nadýchané pěny. Přidejte zrníčka vyškrábnutá z cca 1/2 vanilkového lusku. Ten lze nahradit vanilkovým cukrem, ale já osobně nešidím! Poté vmíchejte nejprve kondenzované mléko a pak Salko. Pokud by se Vám recept zdál příliš sladký, tak naopak klidně použijte 500ml Tatry, namísto Salka.


V receptu babičky Dáši, který byl zapsaný v malém černém super-tajném a super-cenném školním notýsku, nefigurovala ani jedna z těchto surovin, ta původně dělala svůj eier punč ze svařeného mléka, což bylo pracnější a trvanlivost nápoje kratší, na druhou stranu se nám vždycky podařilo ho zkonzumovat před uplynutím expirace:-). 



A konečně rum! Ještě jednou důkladně promíchejte, naplňte vaječným koňakem láhve, které jste před tím vyvařili, a uložte je na chladné místo. Uleželý dva tři týdny je nejlepší, ale nebudu Vám lhát, už se nám párkrát stalo, že jsme chodili tak často ochutnávat, zda se nekazí, že jsem byla nucena udělat další várku těsně před Vánoci.




Na šťastné a veselé a Hajdom-Hajdom-Tydli-Dom!



Žádné komentáře:

Okomentovat