pondělí 13. října 2014

Voňavé potěšení aneb Katčiny báječné levandulové sušenky



Z kraje léta, kdy to na naší zahradě začalo omamně vonět levandulí jako v Provence, jsem spíš ze zvědavosti vyzkoušela recept na levandulové sušenky. Od té doby jsem je pekla pravidelně celé léto a co je na tom zvláštní, že ať jsem je pekla z jedné nebo z dvojité dávky, nikdy jich nebylo dost! A to i přes to, že v několika případech byla počáteční reakce na ně lehce znepokojivá. 




Například když jsem je přinesla do práce a dala do košíčku na svém psacím stole, kolega Zdeněk několikrát prošel okolo a nakonec se mě opatrně zeptal, zda jsem si nekoupila nový voňavý "stromeček" do auta. Pak ochutnal a kolem mého stolu se ochomýtal dál, ale už hlavně proto, aby mohl uzobávat Katčiny báječné levandulové sušenky. 


Podobně naše Zuzanka vezla s sebou moje levandulové sušenky na jakousi prázdninovou open-air akci. Když sáček rozbalila, okolo sedící začali "větřit", kdo tu prý má s sebou vůni na toaletu (no dobře, asi řekli spíš na záchod:-)). Pak ochutnali... A chodili za Zuzkou, jestli nemá ještě nějaké ty sušenky, co voní jako Airwick.

Kamarádka Lenka si na moje sušenky taky vzpomněla a tak mi přivezla svoji poslední letošní levandulovou úrodu. Nenechte se přemlouvat a vyzkoušejte sušenky se mnou, jsem si jistá, že kdo je jednou ochutná, tak jim propadne.

Co budete potřebovat:


  • 250 g hladké mouky 
  • 1 lžička prášku do pečiva
  • 120 g krystalového cukru
  • 60 g krémového sýra (mně se osvědčila Philadelphia, ale můžete zkusit i Lučinu)
  • 1 lžička nastrouhané limetkové kůry
  • 1 - 2 lžíce vymačkané limetkové šťávy
  • 2 lžíce květu levandule (může být i sušená)
  • 125 g másla
  • 3 lžíce oleje
  • 1 vejce
  • 1 lžíce mléka
  • špetka soli

Dále budete potřebovat:

  • pečící papír
  • malou skleničku s plochým dnem 
  • cukr moučku na posypání

V míse promíchejte mouku, prášek do pečiva, sůl a levanduli. Co se týče levandule, určitě se nenechte strhnout a přidejte opravdu jen dvě lžíce. Při pečení jedné z prvních várek jsem si řekla, že dobrých surovin není nikdy dost a s levanulí netroškařila. Vůně levandule se ale v troubě uvolnila a byla tak pronikavá, že čichový vjem úplně zastínil to, že sušenky lahodně chutnaly.


V mixéru promíchejte sýr, najemno nastrouhanou limetkovou kůru a cukr. Rozpusťte máslo. Tady naopak nebuťe škrti a nesnažte se nahradit máslo pečícími tuky typu Hera, máslo je prostě máslo, to by Vám potvrdila i Julie Child. Máslo nechte lehce vychladnout a poté ho vmíchejte do krémové směsi. Přidejte vejce, lžíci mléka, limetkovou šťávu a olej po kapkách. Vše šlehejte (mixujte) tak dlouho, dokud se směs pěkně nespojí. Nakonec přisypte mouku (smíchanou práškem do pečiva a solí). 


Pokud jste se drželi receptu, tak těsto bude poněkud lepivé, zabalte jej do potravinové folie a nechte odpočinout v lednici. Klidně mu dejte i hodinku, dvě a pokud nemáte nic urgentního na práci, uvelebte se do křesla s nějakou pěknou knížkou a odpočiňte si s ním.

Dejte si předehřát troubu asi na 180°C. Na plech rozviňte pečící papír. Vyndejte těsto z lednice, uštipujte kousky a na pomoušeném válu z něj válejte válečky o průměru cca 2 cm. Každý váleček rozkrájejte nožem nebo nití na 0,5 - 1 cm tenká kolečka. Kolečka klaďte na pečící papír kousek od sebe, "zasněžte" je cukrem moučkou a trochu je rozplácněte dnem skleničky.  



Plech se sušenkami vložte do trouby a pečte cca 10 - 12 minut podle toho, jak velké a tlusté sušenky jste uplácali. Doporučuju ale zhruba v polovině doby pečení, tzn. po 5 - 6 minutách plech v troubě otočit tak, aby zadní sušenky nebyly moc a přední zase málo. Teplotu trouby ani čas pečení neberte jako dogma, všichni přece víme, že každá trouba peče trochu jinak:-). A pokud budete mít s vašimi levandulovými sušenkami stejný úspěch jako já  a já o tom vůbec nepochybuju, časem se z Vás stane takoví virtuóz, že prostě kouknete a uvidíte, kolik je potřeba. 

Já sušenky ukládám do celofánových sáčků, protože většinu z nich rozdám. Ale chcete-li být trošku hamouni, uložte sušenky do nádoby s dobře těsnícím šroubovacím víkem nebo do uzavíratelné ozdobné plechovky a vydrží vám klidně dva tři měsíce (tedy říká se to, u nás žádná levandulová sušenka takhle dlouho v piksle nezůstala.

Takže... Voňavé pečení a dobrou chuť!

Žádné komentáře:

Okomentovat