úterý 28. října 2014

Katčina báječná domácí limonáda

Jednoduché ingredience: jablko, zázvor a šalvěj

Moje  dospělé "dítě" už si pitný režim režim řeší samo a po svém, takže otázku, zda bude pít zdravě nebo chutně řešit nemusím:-) U modrého portugalu je ostatně hlavně důležité, aby pila s mírou;-). Tohle rodičovské dilema mezi zdravým, chutným a tím, co je dítě ochotno pozřít, jsem si uvědomila znovu nedávno a paradoxně v lékárně. 
Katčina báječná domácí limonáda

Přede mnou stála maminka s holčičkou a ta do ní strkala: "Mami, mami, ještě něco na kašel!" Nutno říct, že holčička primárně pokukovala po šalvějových pastilkách. Maminka k lékárnici: "No a ano, něco na kašel, ona tedy doopravdy kašel má!" Lékárnice se vyptala na druh kašle a pak položila kruciální otázku: A chcete kapky nebo sirup?" Přiznám se, že mě automaticky napadlo při pohledu na holčičku odhadem tak čtyř, pětiletou, že je to pěkně pitomá otázka, jasně, že sirup... a moje vnitřní úvahy se ubíraly vlastními cestami, jak je skvělé, že farmacie už pokročila a že děti nemusíme týrat polévkovou lžící rybího oleje, hořkými a nechutnými kapkami, ze kterých se zkroutí prsty na nohou i mě a kdybych se nestyděla a měla stále svých dnes už mytických 45 kilo, kupovala bych si i já sirup, že obří pilulky, které se mi vždycky zadrhly v dětském krčku, nahradily sirupy. Jenže chyba lávky, maminka přísně pohlédla na holčičku a s teatrálním pokyvováním pronesla: " Kapičky, samozřejmě, aby se nám nezkazily zoubky!" Nemůžu říct, jak se tvářila ta copatá holčička, ale mně vystoupily slzy do očí! Říkala jsem si, jak často a v jakém množství asi holčička konzumuje sirup na kašel, aby se jí z něj kazily zoubky, ale víte co, ono mi do toho vlastně vůbec nic není a svým způsobem je prima, že jsem nucena maximálně řešit, jestli je nebo není nutné už si vzít zázračnou růžovou tabletu a nebo jestli mě přestane hlava bolet, když si půjdu zaběhat na zdravý vzduch a dám si kotel čaje;-)


Nicméně zpátky k onomu dilematu mezi dobrým a zdravým. Pokud mě paměť neklame, jako malá naše Zuzka rozhodně nechtěla pít vodu a milovala limonády všeho druhu. Samozřejmě vím, kolik je v nich cukru, konzervantů, dochucovadel, takže jak z toho ven? Pokud řešíte stejný problém a nebo pokud chcete prostě vyzkoušet něco nového, zkuste Katčinu báječnou domácí limonádu. I když limonáda je vlastně odvozena od anglického lemon, tedy citrón, a to v tomhle případě není ona hlavní ingredience, ale pro tuhle chvíli nechme lingvistický oříšek koňovi a pusťme se společně do toho!


Co budete potřebovat:
  • 1 litr vody (nejlépe převařené a vychlazené)
  • kousek zázvoru (stačí kostka cca 2x2cm, zvlášť pokud je to pro děti)
  • 1 jablko např. Granny Smith nebo Golden Delicious
  • šťávu z jednoho citrónu
  • polévkovou lžíci třtinového cukru
  • několik snítek čerstvého šalvěje


Dále budete potřebovat:
  • patřičně velkou láhev nebo skleněný džbánek
  • brčka nebo pro ne-plzeňáky slámky
  • papírovým deštníčkem taky nic nezkazíte


Ve džbánku rozpusťte polévkovou lžíci třtinového cukru v trošce vody, přidejte vymačkanou šťávu z jednoho citrónu. Jablko zbavte jadřince, nakrájejte na osminky a každou osminku pak ještě na cca 0,5 cm široké plátky. Na limonády nejraději používám některou ze zelených odrůd jablek, jako jsou Granny Smith nebo Golden Delicious, protože mají lehce nakyslou chuť, jsou pevná a nebuďme pokrytci, taky v drincích dobře vypadají.

Zázvor oloupejte a taktéž nakrájejte na plátky a nakonec opláchněte snítky šalvěje a natrhejte je na menší kousky.

Jablka, zázvor a šalvěj vmíchejte do oslazeného sirupu a zalijte zbytkem vody. Láhev nebo džbánek dejte do lednice a nechte luhovat minimálně 2 - 3 hodiny, ale pokud jste chytré (chytří), připravíte si limonádu už večer a ráno jako když ji najdete.

Když ji ozdobíte plátkem citrónu nebo snítkou šalvěje a hlavně, hlavně do ní dáte alespoň jedno brčko, budete za hvězdy! 


Takže... Dobrou chuť a dejte mi vědět, zda jste ošálili Vaše malé mlsouny a nebo jestli jste si prostě pochutnali sami!


Žádné komentáře:

Okomentovat