sobota 4. října 2014

Dýňový víkend




Mám už zahradu řadu let, ale celá ta dlouhá léta jsem byla pyšná na to že "já nezahradničím!!!!" Moje zahradnické aktivity se omezovaly no to, že jsem nejprve s chutí a s představou, že se u toho opálím, a pak stále otráveněji a ve stále delších odstupech posekala trávník. Moje zřídkavé pokusy o zahradničení skončily v případě bylinkové zahrádky utrženou čéškou a v případě okrasných truhlíků přetrženým křížovým vazem a utrženým meniskem. Neptejte se, jak se mi to povedlo, jsem prostě asi "opravdu šikovná";-). 


Vždycky jsem hlasitě vykřikovala, že zahrada má sloužit mně a nikoliv naopak, mně k opalování, k hraní her jako petanque, kriket, bedminton a házení frisbee, k tomu, abych pod slunečníkem srkala drinky a snídala s uklidňujícím pohledem do zeleně, dětem, aby si na ní hrály a lítaly a navzdory tomu, že jsou to "městské" děti, aby byly v kontaktu s přírodou, a konečně kočce a psovi, aby si na ní hráli, lítali, hrabali, váleli se. Letos ale asi byly zjara nějaké skvrny na slunci a mě popadla "zahradnická". Moje maminka Zdeňka tvrdí, že to nebylo jarem, ani skvrnami na slunci, ale věkem... Inu, možná to tak trochu je. 


V každém případě jsem v rámci svého nového zahradnického šílenství vysadila mimo jiné cukety a dýně. Co se mi na nich líbí nejvíc je, že vyžadují minimální, ne-li nulovou péči a přitom té radosti!

Moje dcera  Zuzanka přijela o tomhle víkendu domů ze školy, a protože dýně máme obě dvě rády a  úroda je opravdu bohatá (znáte to: Čím hloupější sedlák, tím větší brambory!), rozhodly jsme se pro takovou dýňovou sobotu. Navíc energetická hodnota dýní je dalším argumentem, proč dýňovou sobotu oceníme. S hodnotou  179 kJ na 100 g strčí dýně do kapsy jablka (260 kJ na 100 g) nebo brambory (330 kJ na 100 g).

Nachystala jsem krémovou dýňovou polévku, dýni zapečenou se sýrem s modrou plísní a s ořechy a nakonec dýňový dortík.

A jaké recepty z dýní máte ve své domácí kuchařce vy?


Žádné komentáře:

Okomentovat