pátek 31. října 2014

Báječný celerový krém



Báječný celerový krém s opečeným toastem a kapkou moravského muškátu

Nevím, jak to máte Vy, ale zdá se mi, že lidé občas některé potraviny zcela iracionálně a vlastně "nespravedlivě" nesnáší. Sama jsem toho živým důkazem. Přitom alespoň v mém případě se ukázalo, že důležité je nechat věcem volný průběh, netlačit na pilu a samozřejmě když už se odhodláte dát nějaké potravině šanci i přes počáteční nedůvěru, tak strašně záleží na tom, jaké bude to Vaše poprvé. A někdy přitom rozhodnou úplné maličkosti. Můj odpor k brokolici zlomil jeden můj Ex tím, že požádal číšníka, potažmo kuchaře, zda by mi k té brokolici nemohli přinést holandskou omáčku. Od té doby bych se po brokolici utloukla, a to s holandskou omáčku i bez ní!


Celer nakrájejte na kostičky

V případě celeru to tak jednoduché nebylo. Moje milovaná babička Anička mi kostičky celeru vybírala dokonce i z polévek. Nedokážu říct, co mi vadilo jako dítěti, ale v dospělosti mi byla nelibá asi celerová vůně (tehdy jsem ovšem říkala Pach!). Pak mi přinesli v hospodě steak a na něm byly skvělé křupavé a voňavé "nudličky" čehosi. Tušíte správně... Celer! To už jsem byla nalomená a pak jsem zkusila celerový krém a bylo "vymalováno"! Zkusíte to s námi, myslím se mnou a s celerem?

Celerový krém

Co budete potřebovat:

  • bulvu celeru
  • 2 menší brambory
  • 1 zelené jablko nakyslé chuti
  • 1 citrón
  • olivový olej
  • sůl
  • pepř
  • 1 litr zeleninového vývaru
  • koriandr (lístky)
  • 2 polévkové lžíce másla
  • 2 polévkové lžíce hladké mouky
  • 100 ml kysané smetany nebo zakyslého mléka
  • toastový chléb nebo veku 


Báječný celerový krém

Oloupejte brambory a celer a obojí nakrájejte na kostky. Kousek celerové bulvy, asi tak osminku, si nechte stranou. V hrnci rozehřejte olivový olej a na něm orestujte celerové kostky tak, až začnou zlátnout. Pak přidejte brambory, zalijte zeleninovým vývarem a nechte vařit, dokud celer nezměkne. Zatímco se bude polévka vařit, připravte si pár plátku jablka na ozdobu. Plátky zakápněte citrónovou šťávou, aby nezhnědla. Zbytek jablka nakrájejte na malé kostky a přidejte do polévky. Jablko dodá polévce trošku kyselý ocásek a zjemní výraznou chuť celeru. Osminku celeru buď "naškrábejte" nebo nakrájejte na velmi tenké nudličky.



Polévku stáhněte z plotny, rozmixujte tyčovým mixérem dohladka a vraťte na plotnu. Připravte si pánvičku, na ní nechte rozpustit máslo, přidejte hladkou mouku a udělejte světlou jíšku. Přidejte kysanou smetanu nebo zakysané mléko a důkladně promíchejte. Poté přilijte vše do polévky, zašlehejte a nechte spojit chuti a prohřát polévku na mírném ohni. Na pánvičce na kapce olivového oleje orestujte nudličky celeru za občasného míchání, dokud nebudou křupavé a zlatavě hnědé. Opláchněte a natrhejte lístky koriandru. Koriandr je mimochodem skvělá aromatická bylinka, která Vám v kuchyni často skvěle poslouží.


Moravský muškát jde s celerovým krémem skvěle dohromady

Na talíři polévku ozdobte plátky jablka, opečenými nudličkami celeru a snítkami koriandru. Na závěr zakápněte zbytkem kysané smetany nebo zakysaného mléka a podávejte s opečenými toasty. Celerový krém je docela vydatný, takže s klidem nahradí všednodenní večeři a skvěle se k němu hodí sklenička chardonnay nebo moravského muškátu.

Takže... Dobrou chuť a napište mi, jaký je Váš oblíbený celerový recept!

Žádné komentáře:

Okomentovat